اشتغال زایی

اشتغال‌زایی‌ها با پشتوانه‌های مشاوره

Job making with help of consultation, promotion and training

 

در پرسش و پاسخ‌ها در برنامه شب آفتابی رادیو اقتصاد مطرح شد: اشتغال‌زایی‌ها با پشتوانه‌های مشاوره98-5-42

آیا پرورش مرغ تخم‌گذار بومی
آینده دارد و کاری سودآور
به شمار می‌آید؟
امروزه برخی مصرف‌کنندگان در پی مصرف تخم‌مرغ‌های رسمی یا محلی هستند؛ بنابراین اگر برای تولید و عرضه تخم‌مرغ از بسته‌بندی‌های شکیل استفاده کنید و محلی یا رسمی بودن را روی آنها بنویسید، مشتریانی پیدا خواهید کرد که پایدار خواهند بود.
رنگ تخم‌مرغ نیز به محلی‌بودن یا نبودن بستگی ندارد و به دلیل آنکه مرغ‌های محلی آزادانه می‌گردند و کرم یا گیاه می‌خورند و در قفس نگهداری نمی‌شوند، از رنگی متمایز با انواع پرورش صنعتی برخوردار می‌شوند.
این روش پرورش و نگهداری حدود 20 سال پیش در فرانسه رواج یافت و طرفداران بسیاری هم پیدا کرد؛ بنابراین اگر بتوانید برند سازی کنید، حتماً موفق خواهید شد.

درنظر دارم برای باغ انگورم
در جهت افزایش کیفیت آبیاری و
رسیدن به موقع محصول
از کود ارگانیک استفاده کنم.
شما چه نوع کودی را
توصیه می‌کنید؟
توصیه می‌کنم بین ردیف‌های انگورستانتان کانالی حفر کنید و در آن کود دامی و مرغی به همراه شاخ و برگ درختان و گیاهان و مواد معدنی بریزید و بگذارید کاملاً بپوسند. اگر بعد از هرس باغ، شاخ و برگ‌ها را در آن کانال بریزید، سیکل بسته‌ای خواهید داشت و درخت به هر اندازه که رشد می‌کند، شاخ و برگ هم می‌دهد و براساس تغذیه از خاک، آنچه می‌روید و ذخیره می‌شود به صورت موادغذایی به بوته‌ها باز می‌گردد و کودی هم که بین دو ردیف می‌ریزید چنانچه سرما بیاید و احتمال آسیب به بوته‌ها را افزایش دهد، زمین آن را گرم نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌کند. با این حال باید توجه داشته‌باشید که کود دامی خالص و تازه ضرر بسیاری دارد و وقتی می‌خواهید کود بدهید باید مراقب محیط‌زیست هم باشید تا
آلوده نشود.
کود دامی انگل و بیماری‌های بسیاری دارد که سبب تخریب محیط‌زیست می‌شود، ولی چنانچه آن را با احتیاط داخل کانال بریزید و با ضایعات مخلوط کنید و روی آن را با خاک بپوشانید و بگذارید بماند، بعد از مدتی که حرارت آن به 70 تا 80 درجه می‌رسد، همه بیماری‌ها و انگل‌ها نیز از بین می‌روند و به کودی باکیفیت تبدیل می‌شود، ولی این کود نمی‌تواند نیازهای کامل درختان انگور باغتان را پوشش دهد، ولی می‌تواند تا حدودی ساختار خاک باغ شما را اصلاح نماید.

آیا کشت آلوئه‌ورا صرفه اقتصادی
دارد و برای سه‌جریب زمین به چه
مقدار سرمایه‌گذاری نیاز است و
چه مدت طول می‌کشد
تا به بهره‌برداری برسد؟
شما می‌توانید آلوئه‌ورا را در منطقه اصفهان که آنچنان هم سردسیر نیست در فضای باز بکارید، ولی باید آن را از محلی مطمئن تهیه کنید. آلوئه‌ورا هم از بذر و هم از پاجوش به وجود می‌آید و اگر پاجوش را به فاصله حداقل یک‌ونیم متر از یکدیگر بکارید و آب به‌موقع بدهید و به‌موقع آن را تغذیه کنید، بعد از مدتی دو نوع محصول خواهید داشت؛ یکی پاجوش است و دیگری برگ‌های آلوئه‌ورا که می‌توانید برگ‌ها را تحویل کارخانه بدهید. ژل آلوئه‌ورا در کارخانه به مصارف تولیدی آرایشی و به عنوان آبمیوه و غذا فرآوری می‌شود.
وقتی برگ این گیاه قطع می‌شود تا ده روز امکان مصرف آن وجود ندارد؛ بنابراین باید این مدت را در یخچال سپری کند تا آماده مصرف شود. برای تولید مجدد محصول آلوئه‌ورا نیازی به تهیه دوباره گیاه نیست و پاجوش‌ها خودشان به تولید مجدد می‌پردازند.

من گلخانه خیار و گوجه‌فرنگی
دارم. برای تغذیه سالن اندکی
توضیح دهید.
ابتدا باید بگویید مساحت گلخانه شما چه‌قدر است، ولی هرچقدر هم که باشد، باید بهترین خاک ارگانیک را برای آن تهیه کنید که البته به نوع تولیدات شما نیز بستگی دارد. اگر فقط خیار و گوجه‌فرنگی می‌کارید، باید خاکی نه سبک و نه خیلی رسی باشد تا بتوانید با کودهای NPK نیاز بوته‌ها را تأمین کنید.
توصیه می‌کنم به خاک گلخانه اسید هیومیک بدهید و روی برگ‌های خیار و گوجه‌فرنگی نیز اسید فولیک محلول‌پاشی کنید؛ زیرا این کود بسیار ذرات ریز و حساسی دارند که تغذیه بوته‌ها را به خوبی تأمین می‌کند و خاک نیز پربارتر می‌شود و هنگام فروش محصول در بازار نیز تفاوت محصول شما با سایر محصولات به خوبی مشخص خواهد شد.

آیا برای گندم نیز کود ارگانیک
تجویز می‌کنید؟ در این صورت،
قیمت آن چه مبلغ است
و چه اثراتی در افزایش تولیددارد؟
استفاده از کود ارگانیک برای محصولی همچون گندم به‌صرفه نیست؛ زیرا کود ارگانیک گران است. اگر شما کشاورزی آینده‌نگر هستید، روش ارزان‌تری را انتخاب کنید. بعنی اینکه گردش زراعی را رعایت و برای کشت گندم، دانه‌های روغنی و ذرت برنامه‌ریزی کنید و در عین حال به مدیریت بقایای گیاهی نیز توجه داشته باشید. زمانی که گندم را برداشت کردید، حداقل نیمی از کاه حاصل را در زمین باقی بگذارید و کشت بعدی را به صورت مستقیم انجام دهید و به جای گاوآهن، نهرکن، ماله و دستگاه مکانیکی کاشت گندم از دستگاه کشت مستقیم استفاده نمایید که ساخت داخل نیز دارد. این دستگاه هم کودکار دارد و هم بذرکار. می‌توانید بذر را در 5 سانتیمتری عمق خاک زیر باقیمانده کاه و کلش بکارید که بعد از چندسال به وضوح وجود 5، 8، 10، 20 و 30 سانتیمتر هوموس را روی خاک مزرعه‌تان مشاهده خواهید کرد. این هوموس برای مزرعه بسیار مفید است و به قیمت مناسبی هم به دست می‌آید؛ بنابراین بعد از 6 تا 8 سال به یک گندم‌کار، کلزاکار و ذرت‌کار آینده‌نگر تبدیل خواهید شد.

من حدود 100 اصله درخت گردو در استان چهارمحال و بختیاری
در زمینم کاشته‌ام. آیا به من وام تعلق می‌گیرد تا کارم را توسعه دهم؟ باید کجا مراجعه کنم؟
اگر شما طرح توجیه اقتصادی باغ خود را به اولین بانک کشاورزی در محل ارائه دهید و وثیقه هم داشته باشید، می‌توانید تسهیلات دریافت کنید.
مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره این بانک وعده‌های خوبی برای پرداخت وام داده‌اند و به من نیز توصیه کردند که اگر شنوندگان برنامه رادیو اقتصاد تماس گرفتند و وثیقه لازم را نیز در اختیار داشتند به آنها توصیه کنید که به اولین شعبه این بانک مراجعه کنند. اکنون اگر شما به بانک مراجعه کردید و با برخورد خوب بانک مواجه شدید، نام متصدیان را نیز به ما اعلام کنید تا به عنوان قهرمانان بخش دولتی معرفی نماییم.

آذر ماه پیاز کاشتیم و اکنون در یک طرف زمین محصول رسیده و سمت دیگر آن نرسیده است و برگ‌های پیاز هم زرد شده‌اند. برای تقویت زمین چه کنیم و چه کودی به آن بدهیم؟
ممکن است سه اتفاق افتاده باشد؛ اول اینکه زمین کاملاً مسطح نبوده و یک جا آب خورده و جای دیگر به خوبی آبیاری نشده است. دوم آنکه شما یک طرف زمین را خوب تغذیه کرده‌اید و طرف دیگر آن خوب تغذیه نشده است و سوم آنکه خاک مزرعه‌تان در این سمت و آن سمت با یکدیگر فرق دارد. این سه مورد را بررسی کنید و بعد با ما تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید. شاید فاصله این برنامه با بعدی زیاد شود که می‌توانید با نمابر اینجانب تماس بگیرید تا ما هم از نتیجه بررسی‌هایتان مطلع شویم.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا