اشتغال زایی

از جمله درددل‌های یک باغدار مستأصل

98-1-39

مهندس اسکندر عکاشه طی نامه‌ای به مجله کشاورز، مواردی را در ارتباط با بیمه باغداران مطرح کرده، که در زیر عیناً به چاپ می‌رسد:
خوشبختانه طبق بخشنامه شماره 5 درآمد سازمان تأمین اجتماعی بخش کشاورزی و باغبانی و امور مرتبط از نظر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما از امتیازاتی برخوردار می‌گردند (پرداخت 10درصد حق بیمه کارگر). اما شوربختانه همکارانی که چنین بخشنامه‌ای را صادر کرده‌اند (احتمالاً همکاران تأمین اجتماعی)، گویا ناآشنا به امور کشاورزی به‌خصوص باغداری بوده‌اند؛ چرا که باغداران در زمستان از این امتیاز مستثنی شده‌اند و مکلف به پرداخت حق بیمه 30درصد در این فصل گردیده‌اند.
این در حالی است که همان‌گونه که اساتید بخش کشاورزی و از جمله باغبانی اطلاع دارند، بیشترین عملیات باغبانی نظیر کوددهی (حیوانی، شیمیایی)، پاکنی، چال کودکنی، برخی سمپاشی‌ها، محلول‌پاشی به‌منظور تأخیر گل‌دهی، هرس درختان، قطع پاجوش‌ها، واکاری درختان آسیب‌دیده کاشت نهال‌های جدید برای توسعه باغ، مرتب کردن، تعمیر و ترمیم لوله‌های آبرسانی (درصورتی که آبیاری قطره‌ای باشد) پاک‌سازی و تعمیر جوی‌های آبرسانی، خارج نمودن پس‌ماندهای شاخ و برگ ناشی از هرس و پاجوش‌زنی، مرتب کردن مسیر حرکت تراکتور، کامیون و گاری، حفاظت و مراقبت از تأسیسات باغ نظیر لوله‌های آبرسانی، کابل‌های برق، ترانس و کنتور برق، دینام موتور و … در زمستان
صورت می‌گیرد.
لازم نیست همکاران به خودشان زحمت بدهند و برای اثبات ادعای فوق به مناطق دوردست بروند، فقط کافی است به فضای سبز و درختان شهر خود و عملیاتی که در زمستان صورت می‌گیرد، توجه کنند. آنچه گفته شد درد مشترک همه باغداران کشور، به‌خصوص باغداران استان چهارمحال بختیاری است. ای کاش همکاران تأمین اجتماعی تجدیدنظری در بخشنامه فوق بکنند. گرچه امیدی نیست، ما گفتیم تا نگویید، می‌دانستند و نگفتند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا