اشتغال زایی

آیا به دنبال شغل‌های مورد علاقه خود در کشاورزی هستید؟

98-1-36

پاسخ‌های مفید و کوتاه به پرسش‌های پیچیده و کاربردی در برنامه «شب آفتابی»
برنامه «شب آفتابی» با موضوع کارآفرینی در کشاورزی و اقتصاد کشاورزی روی آنتن رادیو اقتصاد می‌رود و به پرسش‌های علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه پاسخ می‌دهد. البته تعداد متقاضیان و سؤالات در هر برنامه زیاد و دو ساعت زمان برای پاسخ‌گویی خیلی کم است. به همین دلیل، در گروه تحقیق و کارشناسی مجله کشاورز سعی کردیم سؤالات را به‌نحوی که برای شنوندگان برنامه، خلاصه و مفید باشد، پاسخ دهیم تا قدمی کوچک جهت اشتغال‌زایی در راستای تولید و خدمات برداشته باشیم.

در 400 مترمربع زمین چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
احداث یک گلخانه 250 مترمربعی، ولی به شرطی که قبلاً در یک گلخانه موفق دوره کارآموزی رایگان را طی کرده باشید، می‌تواند راهگشا باشد.

امکان تغذیه یکصد رأس گوسفند را از زراعت خودمان داریم، آیا به صرفه است که گوسفند به قیمت گران بخریم؟
با وجود گرانی، صلاح در خرید و نگهداری است،‌ زیرا در صورت تسلط بر مدیریت گوسفندداری، می‌توانید حداکثر در مدت 3 سال هزینه خرید گوسفندان را جبران کنید.

برای پرورش قارچ خوراکی در سیستان و بلوچستان از کجا شروع کنم؟
اگر دسترسی به 3 عامل مهم زیر را دارید، این کار را شروع کنید:
1ـ‌ خاک پوششی
2ـ اسپان یا بذر سالم و اورجینال
3ـ نیروی انسانی متبحر که خود شما یکی از آن هستید.

فرآوری گیاهان دارویی را با 100 میلیون تومان چگونه شروع کنم؟
فرآوری، احتیاج به سرمایه بیشتر و تخصص کافی دارد که در ادامه با ایجاد بازارسازی و بازارشناسی ابتدا در داخل و متعاقباً در بازارهای خارجی باید همراه باشد؛ توصیه ما در ابتدا، عصاره‌گیری در بسته‌بندی‌های بازارپسند است.

با 50 میلیون سرمایه می‌توانم یک گاوداری کوچک احداث و دایر کنم؟
ای کاش میزان زمین در اختیار و منطقه خود را ذکر می‌کردید تا بتوانیم دقیق‌تر جواب شما را بدهیم. ولی اگر در این کار تجربه دارید و کمی هم از علم تغذیه برخوردارید، می‌توانید ابتدا 5 رأس گوساله سالم نژاد سیمنتال و یا هولشتاین از گاوداری‌های صنعتی خریداری و کار را شروع کنید و نیمی از سرمایه خود را هم صرف خرید کنجاله، تفاله چغندرقند، ذرت علوفه‌ای، یونجه خشک با محتوای
برگ‌های آن کنید.

برای پرورش حشرات خوراکی و صادرات به کشورهای دیگر چه باید کرد؟
در کشور ما، حشره بسیار زیاد است؛ ولی کشورهای پیشرفته خودشان فروشنده برخی حشراتی هستند که انتخاب و تکثیر آنها را برای خرید دارند. ملاک انتخاب و پرورش حشرات، مقدار مواد پروتئینی، چربی و مواد معدنی است که در آنها وجود دارد. در این کشورها با این حشرات، مواد کنسانتره خوراکی برای انسان و دام تولید می‌کنند و خریدارانی نیز در بازارها پیدا کرده‌اند که عامل توفیق اصلی آنها سلامت و کیفیت محصول نهایی تعریف شده است.
یک شرکت دانمارکی به‌تاز‌گی اقدام به ایجاد یک مکانیزیم بسیار ساده با پلاستیک و توری و یک فن‌ کرده است. این مکانیزیم که بر دیواره‌های مرغداری‌ها و گاوداری‌ها نصب می‌شود، تمامی حشرات داخل سالن‌های پرورش و نگهداری را با کشش فن‌ها به سوی این محفظه‌ها می‌کشانند و حشرات را در داخل توری‌ها گیر می‌اندازند. با این تدبیر هم سالن‌های پرورش دام و طیور، عاری از حشرات موذی می‌شوند و هم با جمع‌آوری این حشرات، مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور، البته پس از فرآوری و سالم‌سازی آنها تهیه می‌شود.این فرایند احتیاج به کسب علم و تجربه خاص خود دارد.

گاوداری یا پرورش شترمرغ؛ کدام‌یک در فضای 500 متری، سودآورتر است؟
چون زمین شما کوچک است، توصیه می‌شود با توجه به علاقه شما، با دام کوچک برای پرواربندی شروع کنید، به شرطی که دسترسی کافی به علوفه و مواد کنسانتره داشته باشید

دکترای کشاورزی دارم و از یکصد میلیون تومان سرمایه نیز برخوردارم، لطفاً مرا برای اشتغال‌زایی راهنمایی کنید.
با شرایطی که شما دارید و ذکر کردید، بهتر است یک ملاقات حضوری را برای اشتغال در این زمینه ترتیب دهیم. لطفاً با ارسال یک فاکس، نشانی خود را به شماره 22665052 ارسال کنید تا در اولین فرصت بتوانیم صحبت‌هایی را در این زمینه انجام دهیم و شرایط را بسنجیم تا بتوانید اشتغال‌زایی مفیدی داشته باشید.

آیا پرورش مرغ و گوسفند محلی، در فضایی که در اختیار دارم، امکان‌پذیر است؟
آری جواب می‌دهد به شرطی که این حیوانات را اولاً از محل‌های سالم خریداری کنید و به ازای هر
10 رأس میش، یک قوچ پرتوان و همچنین دسترسی به علوفه خشکی و کنسانتره نیز داشته باشید.

می‌خواهم محصولات کشاورزی را به عمان بفرستم، لطفاً‌ مرا راهنمایی کنید.
هنرش در این است که ابتدا یک تاجر باتجربه را در این خصوص پیدا کنید و او را قانع نمایید که چند وقتی برایش رایگان کارآموزی کنید و در مقابل شگرد کار را از او بیاموزید.

مبلغ یکصد میلیون تومان سرمایه و 30 هکتار زمین در سنندج دارم، لطفاً‌ مرا راهنمایی کنید.
در کردستان پرورش توت‌فرنگی جواب داده است و تعدادی گلخانه‌دار و کشت‌کار توت‌فرنگی در فضای باز حضور دارند که محصولات خود را به صورت تازه با قرار دادن در سردخانه، در زمان مناسب به کشورهای منطقه صادر می‌کنند. توصیه می‌شود که قسمتی از زمین خود را ابتدا به احداث یک گلخانه کوچک برای پرورش توت‌فرنگی اختصاص و قسمت دیگری از زمین را به پرورش آن در فضای باز اختصاص دهید. توصیه دیگر اینکه اگر زمین شما، آب کافی در اختیار دارد توسط پیمانکاران محلی، به کشت غلات، ذرت، دانه‌های روغنی بپردازید، تا با این کار، هم گردش زراعی را رعایت کنید و هم با فروش محصول و احیای زمین خود، سرمایه‌ آینده‌سازی را برای خود
تدارک ببینید.

در پرورش مرغ گوشتی یک بار ورشکست شدم، چگونه می‌توانم دوباره به این شغل برگردم؟
از عوامل توفیق در پرورش مرغ گوشتی، تهیه جوجه‌های یک‌روزه سالم و نژاد بازارپسند است؛ همچنین توانایی تهیه جیره‌های مناسب برای سنین متفاوت است که می‌تواند در سوددهی شما
مؤثر باشد. به‌خصوص آنکه شما موفق شوید به ازای هر کیلو اضافه وزن طیور خود، حداکثر بیشتر از دو کیلوگرم کنسانتره مصرف نکنید و مورد دیگر اینکه مدیریت تهویه سالن مرغداری است که کمبود اکسیژن در آن به وجود نیاید تا بر کیفیت دانه مرغ تأثیر بگذارد و نکته آخر، دسترسی به بازار مطمئن برای فروش مرغ‌های شما در وزن 1200 تا 2000 گرم است. با توجه به اینکه در هر وزنی، خریداران متفاوتی برای شما در بازار وجود دارد. در ضمن، باید مواظب باشید که با کنترل‌های مداوم دامپزشکی، تلفات را به حداقل برسانید تا سرمایه‌تان را بر باد ندهید.

4 هزار مترمربع زمین در حومه شهر شیراز دارم، ولی سرمایه لازم را در اختیار ندارم، اگر سرمایه‌گذاری به من بپیوندد، می‌توانم انتظار شروع فعالیتی را در زمینه دامداری یا پرورش ماهی داشته باشم؟
سرمایه‌گذار باید از نزدیکان شما و یک شناخت دو طرفه بینتان برقرار باشد؛ در غیر این صورت از نقاط دوردست بعید است بتوانید یک شخص ناآشنا و مطمئن را برای شراکت انتخاب کنید که به شما کمکی کند. سرمایه‌گذاری که زمین ندارد و بخواهد از امتیاز شما برای زمین‌داری استفاده کند، باید نوع کارتان را با او در میان بگذارید. در کشور ما، مخصوصاً در استان فارس و در شیراز افراد خوش‌فکر برای پیاده‌ کردن طرح‌های سودآور وجود دارند. لطفاً در فضای مجازی هم
اطلاع‌رسانی کنید.

علاقه دارم گلخانه‌داری کنم ولی علم و تجربه آن را ندارم؛ فکر می‌کنید که اگر با یک مهندس کشاورزی کارآشنا به کار در این حوزه، شریک شوم، چقدر باید به وی بابت شراکت بپردازم تا موفق شوم.
اولاً مطمئن شوید که یک فرد کارآزموده و باتجربه پیدا می‌کنید، چون هر مهندس کشاورزی معلوم نیست که به کار گلخانه‌داری وارد باشد. به نظر می‌رسد بهتر است شما در فضای مجازی یا روزنامه آگهی کنید که به دنبال یک فرد متخصص و دوره‌دیده در گلخانه‌داری هستید. حال ممکن است این شخص مهندس کشاورزی هم نباشد ولی حتماً باید با علم و تجربه کنترل اتمسفر داخل گلخانه آشنایی داشته باشد و هر محصول را باید به تفکیک از لحاظ مقدار نور، مواد مورد نیاز تغذیه، ایجاد تعادل گرما و رطوبت و غیره تأمین و مدیریت کند. در هر صورت اگر چنین شخصی را در منطقه خودتان پیدا کردید، لازم است که یک قرارداد حقوقی با وی منعقد کنید که در آن درصد سهم هر کس مشخص باشد، که این تعهدات مشروط به ایفای آنها در قرارداد منظور شده است که اگر اختلافی با یکدیگر پیدا کردید، یک نفر داور مرضی‌الطرفین بتواند بین شما حل اختلاف کرده و حکم صادر نماید.

زمینی به مساحت220 متر مربع زمین در داخل شهر همدان دارم، آیا می‌توانم گلخانه‌داری کنم؟
با شرایط و امکاناتی که دارید، توصیه می‌شود که در این فضا یک گلخانه احداث کنید ولی گیاهان دارویی پرورش داده و تولید کنید، به شرطی که نوع گیاهان دارویی را قبلاً‌ با خریداران محلی و استانی خود در میان بگذارید تا محصول تولیدی شما، روی دستتان نماند.

مبلغ 50 میلیون تومان سرمایه دارم و قصد دارم که به کار دامداری بپردازم، به دنبال یک شریک که در این کار سررشته داشته باشد می‌گردم.
پیدا کردن چنین شریکی ممکن است مدتی طول بکشد، ولی شما در این مدت می‌توانید در یک واحد دامداری در منطقه خودتان کارآموزی کنید و آنگاه با چشم بازتر تصمیم بگیرید؛ توصیه می‌شود در ادامه که کمی با کار آشنا شدید،‌ یک کارگر دوره دیده در دامداری‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند. دامداری را با چند رأس گوساله یا گوسفند پرواری شروع ‌کنید، کارتان که کمی راه افتاد سپس تعداد دام‌های خود را به فراخور مقدار علوفه در اختیار، افزایش دهید.

سرمایه زیادی در اختیار دارم و علاقه‌مندم که گلخانه‌داری ‌کنم، چه محصولاتی مناسب کاشت در گلخانه است؟
طرحی را بر مبنای توجیه اقتصادی احداث گلخانه توسط کارشناسانی که گلخانه‌کارها به شما معرفی می‌کنند، تهیه کنید که براساس این طرح به فراخور منطقه و مقدار زمین در اختیارتان، معادل 80درصد هر مترمربع را در صورتی که وثیقه داشته باشید می‌توانید وام 5 تا 6 ساله دریافت ‌کنید. سازندگان گلخانه می‌توانند شما را به یکی از مدیران گلخانه برای کارآموزی معرفی کنند، تا فوت و فن کار را فرا بگیرید که همه این کارها به موازات یکدیگر صورت می‌گیرد. اما اینکه چه بکارید، بازار عطاری‌ها و کارخانه‌های اسانس‌گیری و تولیدکنندگان گیاهان دارویی می‌توانند رابطه‌های تجاری شما را رقم بزنند.

به زنبورداری علاقه دارم، هر کندوی عسل در ولایت ما 500 هزار تومان است، لطفاً مرا راهنمایی کنید.
زنبورعسل تنها موجود زنده‌ای است که 70 رفتارش شبیه انسان مؤمن است. هر زنبورعسل روزانه دو هزار بار پرواز می‌کند. اگر زنبوری روی گل و هر شی آلوده بنشیند، فوراً محاکه و به قتل می‌رسد، به همین خاطر در کنار کندوها همواره تعدادی زنبورهای کارگر معدوم شده مشاهده می‌شود.
زنبور از شهد گل‌ها برداشت می‌کند و آنها را در ناحیه عقبی شکم ذخیره و به آن آنزیم‌های لازم را تزریق می‌کند تا به کندو برسد و محتوای برداشت شده و فرآوری شده را در کندو خالی کند.
زنبورداری ابتدا عشق است و سپس مدیریت علمی و تجربی لازم دارد تا بهترین عسل بازارپسند با برند اطمینان به مشتریان سخت‌پسند عرضه شود. برای موفقیت در زنبورداری، ضرورت دارد که مدتی برای یک دوره زمستان و تابستانه کارآموزی کنید تا به خاطر یک ندانم کاری سرمایه شما دچار تزلزل نشود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا