1-5 آبیاری

پرسش‌های متداول در حوزه دستگاه‌های ضد رسوب مغناطیسی

مورد کاربرد در سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار

– دستگاه ضد رسوب مغناطیسی چیست؟

دستگاه ضد رسوب مغناطیسی وسیله‌ای است که در آن از موادی با خاصیت مغناطیسی استفاده شده که به وسیله آن قادر به ایجاد یک میدان مغناطیسی روی جریان آب و تاثیرگذاری روی آب و ترکیبات محلول در آن است.

2- دستگاه ضد رسوب مغناطیسی در کجاها کاربرد دارند؟

دستگاه ضد رسوب مغناطیسی کاربردهای متنوعی در تجهیزات تهویه مطبوع و انتقال حرارت (دیگ بخار، دیگ آب گرم، چیلر، کندانسور، برج خنک‌کننده، هواساز، ایرواشر، مبدل حرارتی، پکیج گرمایشی، آب گرمکن، اتوکلاو، آبگرمکن خورشیدی و …) دارند و مانع از تشکیل رسوب و خوردگی در سطوح انتقال حرارت می‌شوند. کاربرد دیگر این دستگاه برای جلوگیری از تشکیل رسوب در شبکه‌های آبرسانی، شیرآلات و تجهیزاتی است که در برابر رسوب آسیب‌پذیرند (شیرهای برقی، نازل‌ها، آب‌پاش‌ها، دریپرها، یونیت‌های دندانپزشکی، ماشین‌های لباسشویی، ظرف‌شویی و…).

در عین حال، افزایش حلالیت آب باعث حل شدن بهتر مواد شیمیایی در دستگاه‌هایی نظیر ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی و در نتیجه افزایش راندمان آنها می‌شود. به کارگیری این دستگاه‌ها در کشاورزی، ضمن پیشگیری از تشکیل رسوب در تجهیزات آبیاری، سبب افزایش حلالیت و نفوذپذیری بالاتر آب در خاک شده و اثر مثبتی بر کیفیت آبیاری و رشد گیاهان دارد.

3- بر اثر عبور آب از میدان مغناطیسی چه اتفاقی می‌افتد؟

میدان‌های مغناطیسی روی مولکول‌های آب و نیز ترکیبات کلسیم و منیزیم محلول در آب تأثیر گذاشته و سبب تغییراتی فیزیکی در آنها می‌شوند. در نتیجه این تغییرات، نه تنها آب دیگر تمایلی به رسوب‌گذاری ندارد، بلکه قادر است رسوبات قدیمی تشکیل شده را نیز به مرور زمان پاک نماید.

4- استفاده از دستگاه ضد رسوب مغناطیسی در مقایسه با خرید سختی‌گیر و استفاده از مواد شیمیایی چه مزیتی دارد؟

استفاده از سختی‌گیرهای رزینی و مواد شیمیایی، اگرچه روش نادرست و غیرعلمی برای پیشگیری از رسوب و خوردگی نیست، همواره نیازمند نظارت در نحوه راهبری آنها است. در عین حال، استفاده از این دستگاه‌ها مستلزم خرید مواد شیمیایی و رزین سختی‌گیر و نیز خرید نمک (به منظور احیای سختی‌گیر) است.

مصرف بالای آب در این روش‌ها و همچنین ورود آب نمک با غلظت بالا و موادشیمیایی مصرفی به محیط‌زیست، از معضلات و مشکلات همیشگی آنها به شمار می‌رود.

استفاده از دستگاه ضد رسوب مغناطیسی، ضمن آن‌که هیچ یک از مشکلات ذکر شده را به همراه ندارد، نیازمند هزینه‌های همیشگی و سربار نیز نیست. به عبارت دیگر، با استفاده از ضد رسوب‌های مغناطیسی یک بار هزینه می‌کنیم و دیگر نیازی به صرف هزینه‌های دائمی و همیشگی نخواهد بود.

5- برای رسوب‌های قدیمی تشکیل شده چه  اتفاقی می‌افتد؟

دستگاه ضد رسوب مغناطیسی پس از نصب، قادر به از بین بردن رسوبات قدیمی شکل گرفته در تجهیزات و شبکه است. با افزایش حلالیت آبی که از دستگاه ضد رسوب مغناطیسی عبور کرده است، رسوب‌های قدیمی به مرور در آب حل می‌شوند و به صورت محلول یا قطعات کنده شده، بیرون می‌روند.

6-تفاوت دستگاه ضد رسوب مغناطیسی با مدل‌های الکترومغناطیسی (الکترونیکی) در چیست؟

اساس کار در هر نوع دستگاه ضد رسوب مغناطیسی بر مبنای تأثیرگذاری میدان مغناطیسی بر آب و ترکیبات کلسیم و منیزینم محلول در آن و تغییر فرم شبکه کریستالی آن ترکیبات است. در دستگاه ضد رسوب مغناطیسی، این کار با مواد مغناطیسی دائمی، ولی در دستگاه‌های الکترونیکی این کار توسط میدان مغناطیسی یا موج الکترومغناطیسی تولید شده به وسیله یک دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود.

7- چرا دستگاه ضد رسوب مغناطیسی را به مدل الکترونیکی ترجیح می‌دهیم؟

اگرچه همان‌طور که گفته شد، همه این تجهیزات، شیوه عملکرد مشابهی دارند، ولی مشکلاتی در زمینه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حساسیت دستگاه و احتمال سوختن یا آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی و برقی و هزینه‌بر بودن تعمیر یا تعویض آن‌ها، نیاز به سیم‌کشی به منظور تأمین انرژی موردنیاز این دستگاه‌ها و عدم امکان نصب در برخی محیط‌ها به دلیل شرایط محیطی دشوار اشاره کرد.

8- آیا بهتر نیست به جای استفاده از ضدرسوب مغناطیسی از دستگاه RO استفاده کنیم؟

اگرچه با استفاده از دستگاه RO مشکل رسوب به طور قطعی حل خواهد شد، مشکل خوردگی نه تنها حل نمی‌شود، بلکه با بالارفتن خلوص آب و افزایش خاصیت اسیدی (کاهش PH) تشدید می‌شود. به همین دلیل در سیستم‌هایی که از آب خالص و بدون یون برای تولید بخار استفاده می‌شود، به طور هم‌زمان از مواد شیمیایی افزودنی به منظور کنترل و پیشگیری از خوردگی استفاده می‌شود.

استفاده از دستگاه RO علاوه بر بروز مشکل خوردگی، کاربر را ملزم به پرداخت هزینه‌های ناشی از انرژی مصرفی پمپ فشار قوی دستگاه RO و همچنین دور ریز آب مصرفی به میزان بسیار زیاد (که با توجه به کمبود منابع آبی می‌تواند مشکل ساز باشد.) می‌نماید.

9- ضد رسوب مغناطیسی چگونه عمل می‌کند؟

در وهله اول، دستگاه ضد رسوب مغناطیسی با تغییر خواص طبیعی کربنات کلسیم و منیزیم در آب (سختی آب) و تغییر ساختار کریستالی کربنات کلسیم (CaCo3) از کلسیت (Calcite) به آراگونیت (Aragonite) و کربنات منیزیم (MgCo3) از مگنسیت (Magnesite) به دولومیت (Dolomite) سبب می‌شود تا این ترکیبات تمایل داشته باشند در آب محلول باقی بمانند و به سطوح لوله‌ها و تجهیزات نچسبند. از سوی دیگر، با عبور آب از میدان مغناطیسی دستگاه، کشش سطحی آب کاهش پیدا کرده و حلالیت آب افزایش می‌یابد؛ به همین سبب، آب قادر است ترکیبات محلول را بهتر در خود نگه دارد و نیز امکان زدودن رسوبات قبلی را فراهم می‌کند.

10- تفاوت Calcite و Magnesite با  Dolomiteو   Aragoniteدر چیست؟

Calcite و Magnesite دو پلی مورف (Polymorph )   کربنات کلسیم هستند. به عبارت دیگر، هر دو از نظر ترکیب شیمیایی یکسان هستند، ولی خواص فیزیکی متفاوتی دارند. مگنسیت یکی از حالت‌های تبلور کربنات منیزیم است و در مقابل ساختار دیگری به نام دولومیت وجود دارد که کریستالی منیزیم‌دار با ترکیب شیمیایی CaMg(Co3)2 است. در این بحث مهم‌ترین تفاوت آنها در این است که آراگونیت و دولومیت در آب حلالیت بالاتری دارند و تمایلی برای چسبندگی به سطوح ندارند و همانند کلسیت و مگنسیت رسوب سخت و چسبنده تشکیل نمی‌دهند.

11- عمرمفید دستگاه ضد رسوب مغناطیسی چندسال است؟

طول عمر مفید هر دستگاه باید از طرف سازنده اعلام و در کاتالوگ دستگاه درج شود. طول عمر دستگاه ضد رسوب مغناطیسی ساخت شرکت کیمیا آبنوش معادل 25 سال است.

12- هزینه خرید ضد رسوب مغناطیسی در مقایسه با خرید سختی‌گیر و مواد شیمیایی چقدر است؟

خرید ضد رسوب مغناطیسی در بدترین حالت هزینه‌ای نزدیک به خرید سختی‌گیر مناسب و تجهیزات تزریق مواد شیمیایی دارد. در وضعیتی که کارفرما قبلاً نسبت به تهیه و تأمین سختی‌گیر و تجهیزات تزریق مواد شیمیایی اقدام کرده باشد، با توجه به هزینه‌های دائمی راهبری این تجهیزات و هزینه خرید همیشگی رزین و نمک و مواد شیمیایی (بعد از طی دوره عمر مفید) جایگزینی با دستگاه ضد رسوب مغناطیسی بعد از 18 الی 24 ماه (حداکثر 2 سال) جبران  هزینه خرید خود را خواهد داشت.

 

مرداد99-سال41-شماره488-ص34

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا