1-9 اقتصاد زراعت

محدودیت‌ها را در تعاونی‌های تولید دریابیم

98-9-19

توصیه‌های مجله کشاورز به اصلاح ساختار تولید اقتصادی و سالم
نزدیک به قدرت خرید مصرف کننده

با این برنامه گسترده و اختیارات استثنایی در اتحادیه تعاونی‌های تولیدی ، ما باید قاعدتاً منتظر تحولات مثبتی در بخش کشاورزی باشیم. اما فقدان چند عامل کلیدی می‌تواند توسعه پایدار کشاورزی را توسط این تعاونی‌های مردمی به مخاطره بیاندازد:
1- بانک‌ها از جمله بانک کشاورزی به تعاونی‌ها از جمله تعاونی‌های تولید تسهیلات کلان یا خرد تخصیص نمی‌دهند ، زیرا ملاک این تخصیص‌ها ، ایجاد زنجیره‌های پایدار تولید و بازرگانی و دارا بودن وثیقه‌های مطمئن ملکی به جای تضمین‌های کاغذی و اطمینان‌ها به توفیق پروژه‌ها می‌باشد.
2- معرفی رکوردداران تولیدی در این تشکل‌ها می‌توانند الگوساز برای سایر تعاونی‌ها و حتی مزارع غیر تعاونی باشد ، که شایسته است ، تبلیغ و ترویج شوند.
3- شایسته است که برای تعاونی‌های تولیدی ، برخی تعریف‌های کلیدی از جمله ، امنیت غذایی توسعه پایدار کشاورزی ، توسعه پایدار مکانیزاسیون کشاورزی ، عوامل کارساز و آینده ساز برای افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف کشاورزی شفاف‌سازی شود ، زیرا بین وعده‌ها و واقعیت‌های مربوط به زنجیره‌های تولید ، خلاءهایی وجود دارند که این خلاءها نباید با اعداد و ارقام به دور از باورها پر ‌شوند!
4- هنوز معلوم نیست که از 3/1 میلیون هکتار اراضی زراعی کشورمان که دارای PH بین 5/6 تا 5/7 هستند
و ما می‌توانیم آن‌ها را درجه یک ارزیابی کنیم ، چه مساحتی متعلق به تعاونی‌های تولید است و نیز میانگین تولید در واحد سطح محصولات راهبردی در اراضی متعلق به این تعاونی‌ها ، به چه میزان می‌باشد و تعاونی‌های تولیدی چه برنامه‌ها ، ابزار ، و سهمی برای احیای بیش از 15 میلیون هکتار اراضی شور و قلیایی در پیش دارند؟
5- برای دستیابی به کیفیت محصولات سالم و احتمالاً ارگانیک و برندسازی این محصولات ، باید تمهیداتی از بستر بذر تا کاشت ، داشت و برداشت صورت ‌گیرد تا در محصولات تولیدی ، نیترات‌ها و باقیمانده سموم و فلزات سنگین با تضمین‌های کافی وجود نداشته باشد که تحقق این مهمّ مستلزم اصلاح خاک و آب و مدیریت کشت حفاظتی برای افزایش درصد کربن در خاک است.
6- تولید برای صادرات در تعاونی‌های تولید باید روند رو به رشد را طی کند و کارنامه این تعاونی‌ها گویای انواعی از مقدار تولید برای صادرات به کشورهای منطقه و یا فرامنطقه‌ای باشد.
نتیجه آنکه اگر دولت بتواند موانع ذکر شده در فوق را توسط تعاونی‌های تولیدی برطرف کند و در این راستا حمایت‌های لازم را از این تشکل‌های تولیدی ، مردمی و در کنار آن‌ها تعاونی‌های خدماتی به عمل ‌آورد ، می‌توان انتظار داشت که الگوهای کارسازی مانند کشورهای پیشرفته مانند هلند ، آلمان و کشورهای اسکاندیناوی را تدارک ببیند که در ساختار مدیریتی هر تعاونی یکی برای همه و همه برای یکی پا بگیرد و بانک‌ها نیز تحت شرایط خاص و تحت داوری عادلانه و حساب شده وزارت جهاد کشاورزی ، تسهیلات نظارت شده را در اختیار آنها قرار دهد ، تا انشاء الله در آینده نزدیک ، زنجیره‌های تولید اقتصادی ، به دور از هر گونه فساد برای توسعه پایدار کشاورزی براساس تولید محصول به ازای هر قطره آب (ppd) Product Per Derop که در آینده نزدیک می‌تواند از الزامات بین‌المللی برای بیش از نیمی از اراضی زیر کشت کشورهای در حال توسعه باشد ، پا بگیرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا