1-5 آبیاری2-7 آبیاری

حفر چاه‌های مخرب

قبل از اینکه چاه‌های عمیق و سدها احداث شوند، زمین‌ها شوره‌زار نبوده‌اند.

علت شور شدن اراضی این است که با حفر چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌های آبی که همیشه در فصل تابستان و زمستان جریان داشته‌اند، خشک شدند.

چشمه‌ها و قنات‌ها در یک منطقه تجمیع می‌شدند و یک رودخانه بزرگ را تشکیل می‌دادند و به همراه بارندگی‌ها، مسیر رودخانه‌ها را لایروبی می‌کردند، هم رودخانه و هم زهکش زمین‌های اطراف بودند.

بعد از خشک شدن قنات‌ها و چشمه‌ها، مسیر رودخانه‌ها پر از گل‌ولای شد و دیگر نمی‌توانستند زه زمین‌ها را تخلیه کنند.

به دلیل بالا آمدن زه‌آب‌ها و تبخیر بیش از حد، سی میلیون هکتار از زمین‌های زراعی کشور به شوره‌زار تبدیل شده است.

بهترین زمان آبیاری چه وقت است؟

نیازی نیست که شما مانند بهار و تابستان، گیاهان را آبیاری کنید؛ اما لازم است چند بار در ماه، به‌طور کامل آن‌ها را آبیاری کنید.

برای حصول نتیجه بهتر در سالیان دراز، بهتر است درختان بزرگ‌تر را به روش آبیاری قطره‌ای و گیاهان کوچک‌تر را تا چند سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک، آب بدهید. فقط مطمئن شوید که زمین خیلی خیس نماند، چون رطوبت زیاد می‌تواند موجب خفگی و پوسیدگی ریشه شود.

به‌عنوان یک قانون کلی، زمانی که دست به خاک زدید و خشک بود، زمان مناسب آبیاری است. همچنین زمانی که دما بالای 25درجه سانتی‌گراد باشد و وقتی باد نمی‌وزد، باید گیاهان را آبیاری کنید. باد خشک نیز می‌تواند مقدار زیادی از آبی را که شما به گیاه‌تان داده‌اید، جذب کند؛ پس اگر در منطقه‌ای هستید که احتمال وزش بادهای خشک وجود دارد، در آبیاری گیاهان‌تان دقت بیشتری داشته باشید.

 مسعود اسدی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا