3-1-4 تهران

برپائی نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

Purpose of organizing the exhibition of agricultural inputs, under some management based questions

98-11-14

این نمایشگاه با همت سه انجمن تولید کنندگان آفت کش‌ها، تولید کنندگان کودهای شیمیائی و انجمن بذور اصلاح شده به عنوان تامین کننده‌های اصلی نهاده ‌های کشاورزی با حضور ۱۰۲ شرکت و جمعا ۸۶ غرفه و با شعار تولید ایرانی، رونق کشاورزی و سرافرازی ملی برگزار گردیده است.
هدف از برپایی این نمایشگاه، حمایت از تولید داخل و یا واردات نهاده‌های با کیفیتی است که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد. انتخاب عبارت تولید ایرانی، به واسطه تحقق شعار رونق تولید است که به حق راه برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت نابسامان فعلی را در بر دارد. رونق کشاورزی به عنوان کلید واژه اصلی امنیت غذایی کشور است چرا که به اعتقاد ما توسعه کشاورزی می‌تواند کشور را در برابر تحریمها، توانمند نگهدارد. «سرافرازی ملی» به واسطه مقابله با تحریم‌های ظالمانه و نتیجه تحقق رونق تولید انتخاب شده است.
یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی و مصرف‌کنندگان نهایی جهت به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای خود و تولیدات و محصولات جدید، همچنین ایجاد زمینه‌های مناسب جهت معرفی یافته‌های علمی‌جدید و تبادل تجربیات متخصصان و بهره‌برداری بهینه از این بخش است.
حمایت از تولید کنندگان نهاده‌های کشاورزی که به عنوان قسمتی از تضمین‌کنندگان بخش کشاورزی و امنیت غذائی کشور به شمار می‌روند، از الزامات اجتناب‌ناپذیر است.
ما حاضرین در این نمایشگاه به عنوان تولید کنندگان در صف اول تامین کنندگان نیاز کشاورزان و از جمله تضمین‌کنندگان امنیت غذایی کشور قرار داریم، چرا که با تامین و تولید به موقع این محصولات و رفع نیاز کشاورزان، علیرغم اعمال تحریم‌های ظالمانه، از وارد آمدن خسارات ناشی از آفات به بخش کشاورزی جلوگیری کرده و باعث افزایش تولید شده‌ایم.
برای اطلاع، یادآور می‌شویم، از تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز رسمی‌به کالاهای اساسی در سال ۹۸، فقط ۲۶۰ میلیون دلار سهم آفت کش‌ها بود به این معنا که با صرف کمتر از ۲ درصد از ارز تخصیصی کشور، ضامن امنیت غذایی کشور شده‌ایم و از خروج میلیاردها دلار ارز جهت خرید کسری محصولات کشاورزی جلوگیری کرده‌ایم.
بنابراین لازم است که دولت محترم حمایت ویژه ای از این بخش داشته باشد، زیرا لطمه به تولید کنندگان نهاده‌ها، در واقع بی‌توجهی به تامین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، چرا که از مجموع ۳۰ هزار تن سموم مصرفی در کشور بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آن تولید و مابقی توسط وارد کنندگان تامین می‌گردد.
مسئولان به خوبی مستحضرند که حمایت از واردات، سیاستی هنرمندانه نیست و در مقابل، حمایت از تولید، تدبیری هوشمندانه و معقول برای تقویت اقتصاد کشور محسوب می‌شود، بنابراین ما خود را به عنوان تولید کنندگان کوچک در خدمت جامعه بزرگ تولید کنندگان محصولات کشاورزی می‌دانیم.
لازم است از عملکرد سازمان حفظ نباتات در جهت جلوگیری از ورود ۱۷ قلم سم، به منظور حمایت از بخش تولید و همچنین حذف برخی از سموم پر خطر در کشور تشکر و قدردانی نمائیم و آغاز این روند را به فال نیک بگیریم.
بدین خاطر به منظور تحقق عدالت و اجرای عملی سیاست رونق تولید پیشنهاد می‌کنیم :
۱- در اجرای بخشنامه شماره ۶۳۷۹۳/ت۵۶۳۳ه مورخ 16/5/1397 هیئت محترم وزیران که به صراحت ارز را برای تکنیکال کردن سموم تخصیص داده است، حذف ارز دولتی برای آفت‌کش‌های آماده مصرف، در رقابت با تولید داخل را خواستاریم.
٢- اصلاح تعرفه‌ها برای حمایت از تولید داخل، چرا که با این اصلاح، قیمت تولیدات داخل تغییری نداشته و همزمان بخش تولید تقویت خواهد شد.
٣- ایجاد راهکارهائی برای صادرات محصولات تولیدی، نظیر استفاده از تسهیلات قوانین ورود موقت و یا تعیین عوارض برای صادرات کالاهائی که ارز دولتی استفاده می‌نمایند.
امید است بازدید از این نمایشگاه، مقدمه‌ای برای صدور دستورات حمایتی بیشتر از طرف مسئولان دلسوز باشد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا