4-1 گاوداری

چک‌بوک سیگنال‌های گاو

چک‌بوک سیگنال‌های گاو

تلاش‌کردن برای سلامتی، تولید و رفاه

نویسنده:‌یانهولزن

ترجمه:‌ گروه تحقیق و توسعه شرکت پیشگام دامپرور سپاهان

مقدمه

کتاب «چک‌بوک سیگنال‌های گاو» شامل برخی چک‌لیست‌ها و کارت‌های آموزشی است. مطالب این کتاب به نحوی طراحی شده است که به شما در مدیریت مهم‌ترین بخش‌های گاوداری به‌طور مؤثر و کارآمد کمک می‌کند.

مطالب این کتاب براساس ارزش‌گذاری عملی و درنظرگرفتن همه جنبه‌های مربوط به گاو انتخاب شده است. ممکن است تقاضا یا سؤالاتی در این زمینه داشته باشید که در این کتاب به آنها پاسخ داده نشده یا ممکن است با بعضی از مطالب موافق نباشید، اما ما تلاش کردیم کارت‌های آموزشی دربرگیرنده همه موارد لازم برای گاو در اینجا باشد.

بعضی از کارت‌ها دارای توضیح بوده و شما مستقیماً می‌توانید آنها را استفاده کنید، اما بعضی از آنها به توجه و زمان بیشتری نیاز دارند. پس ابتدا از کارت‌های ساده شروع کنید. سپس، در زمان‌های استراحت کتاب را خوب بخوانید و در مورد نحوه استفاده از سایر کارت‌ها تأمل و تفکر کنید. زمان کافی برای تفکر درباره استفاده از تک‌تک کارت‌ها، بهترین روش برای استفاده از آنهاست.

این شرکت به‌دست گروهی از کارشناسان و متخصصان تغذیه و با بهره‌گیری از دانش روز دنیا در سال 1390 در زمینه دامپروری تأسیس شد و با بهره‌گیری از کادر علمی و فنی مجرب و متخصص، در دو بخش دام و طیور محصولات متمایز و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است. فعالیت‌های این شرکت شامل محصولات بازرگانی و تولیدی است که در بخش بازرگانی محصولاتی نظیر پودر چربی خالص (PALMAC از کمپانی ‌IOI مالزی)، فیدرمیکسر (از کمپانی TOSUN TARIMترکیه) و پودر چربی محافظت‌شده کتان (Energo L از کمپانی Mazolleni ایتالیا) در انحصار این شرکت بوده و در بخش تولیدی دارای انواع مکمل‌های سفارشی دوره‌های مختلف پرورش گاو شیری، سوپراستارتر گوساله‌های شیرخوار، بافر نوترکیب رومن باف (Rumen Buff)، فول فتسویا، جو و ذرت پرک، تولید انواع کنسانتره و خوراک طیور و … است. کلیه محصولات تولیدی این شرکت با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی تغذیه دام و با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ساخت خوراک در کارخانه این شرکت واقع در استان اصفهان، شهرستان شهرضا تولید می‌شود. همچنین آزمایشگاه این شرکت با بهره‌گیری از خدمات کارشناسان مجرب در قالب یک مرکز پژوهشی و آزمایشگاهی دانش‌بنیان در 4 بخش آزمایشگاهی مجزا شامل:

  1. آزمایشگاه تغذیه دام و شیمی

2.‌ آزمایشگاه آنالیز دستگاهی

  1. ‌آزمایشگاه میکروبیولوژی
  2. آزمایشگاه تحقیق و توسعه

مشغول فعالیت مستمر است که نقش مهمی در ارزیابی مواد اولیه و محصولات نهایی تولیدی دارد.

این شرکت ضمن همکاری با معتبرترین شرکت‌های داخلی و خارجی، اقدام به عرضه تخصصی برترین نهاده‌های اولیه و افزودنی‌های خوراکی دام و طیور کرده و در عین حال، مباحث مربوط به مشاوره علمی و فنی واحدهای دامپروری و کارخانه‌های تولید خوراک را کاملاً پوشش داده است. تیم اجرایی، فنی و علمی این شرکت به‌طور کامل از فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاهی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترای رشته تغذیه دام و طیور و دامپزشکی تشکیل شده که این موضوع نیز در نوع خود بی‌نظیر است. تضمین کیفیت محصول و ارائه خدمات علمی و فنی مناسب به مصرف‌کنندگان گرامی از اهم اهداف این شرکت بوده و آن را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

 

 

 

فهرست

مفهوم سیگنال‌های گاو، اصول سیگنال‌های گاو.

دام جوان

چک‌لیست‌ رشد و توسعه، کارت نمره وضعیت بدنی گوساله، کارت نمره‌دهی راحتی بستر گوساله، لیست تشخیص اسهال در گوساله‌های جوان، چک‌لیست تلیسه‌های جدید.

خوراک و آب

کارت نمره‌دهی مصرف خوراک، کارت نمره‌دهی پرشدگی شکمبه، کارت نمره‌دهی وضعیت بدنی، کارت نمره‌دهی مدفوع- هضم، کارت نمره‌دهی مدفوع- قوام، چک‌لیست آبشخور.

استراحت و فضا

چک‌لیست گاوهای آرام در بهاربند، چک‌لیست فضا، کارت آموزشی جابه‌جایی گاوها بدون استرس، کارت آموزشی حرکت گاو در یک مسیر بدون استرس، چک‌لیست بلندشدن و خوابیدن گاو، چک‌لیست جایگاه استراحت (استال)، کارت نمره‌دهی راحت درازکشیدن.

نور و هوا

چک‌لیست نور،‌ چک‌لیست هوا، تهویه و شرایط آب‌وهوایی، چک‌لیست استرس گرمایی (برنامه اقدام 21درجه).

مراقبت از سم

چک‌لیست فاکتورهای موفقیت‌آمیز برای سلامت سم، چک‌لیست 10نکته کاربردی برای سلامت سم، چک‌لیست حوضچه ضدعفونی سم، کارت آموزش سم‌چینی، کارت نمره‌دهی راه‌رفتن، کارت نمره‌دهی وضعیت حرکتی، چارت نمره سیگنال‌های سم، کارت نمره‌دهی وضعیت سم، کارت آموزش پانسمان سم.

سلامتی پستان

کارت نمره‌دهی بهداشت، کارت آموزش شیردوشی، ‌کارت آموزش نمونه‌گیری از شیر، کارت نمره‌دهی سلامت سرپستانک، کارت آموزش تست ورم پستان کالیفرنیایی (CMT)، کارت آموزش نحوة تزریق داخل پستانی.

باروری

چک‌لیست فحلی، چک‌لیست آبستنی، کارت آموزش آماده‌سازی اسپرم، کارت آموزش تلقیح، کارت آموزش تکنیک‌های تلقیح مصنوعی.

سلامتی و بیماری

چک‌لیست سلامتی و رفاه دام، چک‌لیست بیماری و استرس، کارت آموزش تزریق‌کردن، چک‌لیست قانون شماره 1 برای درمان مؤثر.

دوره خشکی ـ انتقال

چک‌لیست مدیریت گاوهای خشک، کارت آموزش دستیاری زایمان، کارت آموزش مدیریت گاوهای تازه‌زا، برنامه 10روزه، چک‌لیست روزانه برای گاوهای تازه‌زا.

مدیریت

کارت آموزش روش‌های اجرایی استاندارد (SOP)، کارت آموزش نحوه ارتباط با پرسنل، چک‌لیست بهره‌وری نیروی کار (کارگران).

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا