امنیت غذایی

هشدارهای علمی و اقتصادی درباره‌ خورد و خوراک

99-4-34

سالانه 76 میلیون نفر در امریکا بر اثر مصرف غذاهای آماده دچار مسمومیت غذایی می‌شوند و در این میان میکروارگانیسم E.Colio15:H7 نقش بسزایی را ایفا می کند. بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌های ناشی از غذا در امریکا، طی سال گذشته با اتخاذ سیستم بازرسی مرتب دولتی و تعیین استانداردهای جیدی، میزان مسمومیت‌های غذایی ناشی از E.Colio حدود 36 درصد و و مسمومیت‌های ناشی از سالمونلا از 3/5 درصد در سال در سال 2000، به میزان 8/3 درصد در سال 2004 کاهش یافته است.

کلرامفنیکل در عسل
آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا (CFIA) اعلام کرد که برخی از مارک‌های عسل تولید شده در کانادا دارای میزان کمی از سم کلرامفنیکل می‌باشند. مصرف آنتی بیوتیک کلرامفنیکل برای حیواناتی که تولید مواد غذایی می‌کنند، از جمله زنبور، چون در انسان موجب بیماری کم‌خونی می‌گردد در کانادا مجاز نمی‌باشد.
میزان سرانه مصرف مواد غذایی کانادایی‌ها
میزان سرانه مصرف، به ازای هر نفر کانادایی، در طول سال 2002 به شرح ذیل است:
شیر : 2/62 لیتر چای: 2/63 لیتر خامه : 3/5 لیتر میوه : 93 کیلوگرم پنیر: 8/8 کیلوگرم آبمیوه: 25 لیتر بستنی: 7 لیتر سبزی: 110 کیلوگرم ماست:4 لیتر ماهی: 7 کیلوگرم گوشت قرمز: 1/27 کیلوگرم مرغ : 11 کیلوگرم آردو محصولات آردی: 6/56 کیلوگرم
معرفی پایگاه
«FOA» اقدام به راه‌اندازی پایگاهی در زمینه اطلاع‌رسانی و اجرای سیستم HACCP در کشورهای مختلف نموده است. این ارگان دارای پایگاهی است که اکثر نیازهای شما را در ارنباط با سیستم HACCP پاسخگو خواهد بود. شما حتی با پرداخت 75 دلار می‌توانید به مدت نیم ساعت از مشاوره تلفنی بهره‌مند شوید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه
www.Seafoodhaccp.com مراجعه کنید.
آب مصرفی کارخانجات صنایع غذایی اهمیت ویژه‌ای در حفظ مواد غذایی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به پایگاه ذیل مراجعه کنید:
www.CPa.gov/Safewater/mck.html

سرانه مصرف مواد غذایی در ایران و سبد مطلوب پیشنهادی
به نقل از انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، مقدار مصرف موادغذایی در ایران به‌صورت زیر پیشنهاد می‌شود:

مقدار مطلوب مقدار مصرف ماده غذایی
320 320 نان
100 110 برنج
35.40 46 روغن جامد و مایع
20 14 ماکارانی
40.50 59 قند و شکر
26 19 حبوبات
70 68 سیب زمینی
280 218 سبزی‌ها
260 202 میوه‌ها
48 39 گوشت قرمز
50 39 گوشت سفید
225.240 39 شیر و لبنیات
واحد: گرم / نفر/روز
چه بخوریم و چه نخوریم؟
تولید غذای سالم و حفظ سلامت عمومی جامعه، ذهن کلیه دولت‌ها را به خود مشغول داشته است.
این دغدغه همیشه در ذهن ما وجود داشته است که این غذایی که مصرف می‌کنیم تحت چه فرایندی به بهره‌‌برداری رسیده است و مصرف آن برای ما چه فواید و مضراتی را دربر دارد.
متاسفانه باید بگوییم از نظر ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی در وضعیت چندان مناسبی قرار نداریم.
ضایعات بیش از 30 درصد مواد اولیه و رقمی در همین حدود در صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی، امری است که هر کس را به اندیشیدن چاره وا می‌دارد.
مجله گل‌چین قصد دارد تا با توصیف مواد غذایی مصرفی، ویژگی‌های تغذیه‌ای آنها، نحوه تولید و در صورت لزوم هشدارهای تغذیه‌ای لازم را در دسترس خوانندگان قرار دهد.
جمع آوری این شمارگان به شما این امکان را خواهد داد تا ضمن کسب آگاهی کلی در مورد هر ماده غذایی، به تجزیه و تحلیل وضعیت سبد مصرف مواد غذایی خود و خانواده بپردازید و با دید بازتری خرید روزانه خود را تنظیم کنید.

آبمیـوه‌ها معمــولا دارای مواد غذایی مــانند کلسیم، آهــن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B12 و پـــروتئین می‌باشند که برای رشد و نمو و انجام فعالیــت‌های ضروری بدن، وجــودشان الزامـی است

آبمیوه‌ها
ویژگی‌ها
آبمیوه‌ها معمولا دارای مواد غذایی مانند کلسیم، آهن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B12 و پروتئین می‌باشند که برای رشد و نمو و انجام فعالیت‌های ضروری بدن، وجودشان الزامی است.
یادآوری می‌شود که ویتامین C که در آبمیوه طبیعی وجود دارد، قابلیت هضم بالاتری را نسبت به انواع سنتزی آن دارد.
در ارتباط با حداقل نیاز روزانه انسان به ویتامین C، نظرات متفاوتی وجود دارد، به طوری که در برخی از کشورها، حدود 20 میلی گرم و در برخی دیگر مقدار آن را حدود 70 میلی گرم توصیه نموده‌اند.
250 سی سی آب توت‌فرنگی، پرتغال و یا گریپ فروت کل نیاز روزانه ما را به ویتامین C و 10 درصد نیاز به ویتامین A را می‌تواند برآورده سازد.
250 سی سی آب زردآلو می‌تواند کل نیاز روزانه ما را به ویتامین A تأمین نماید.
250 سی سی آب هلو، حدود 50 درصد نیاز روزانه ما به ویتامین A را برآورده می‌سازد. استفاده از آبمیوه برای بچه‌ها بسیار مفیدتر از نوشابه‌های شیرین شده است.

مصرف آنتی بیوتیک کلرامفنیکل برای حیواناتی که تولید مواد غذایی می‌کنند، از جمله زنبور، چون در انسان موجب بیماری کم‌خونی می‌گردد در کانادا مجاز نمی‌باشد

روش تولید
به‌طور خلاصه و ساده، روش تولید به شرح ذیل می‌باشد:
ابتدا میوه‌ها شستشو داده می‌شوند و بعد از جدا کردن قسمت‌های خراب و لهیده، خرد شده و با پرس کردن، آب آنها جدا می‌شود. پس از زلال سازی و پاستوریزاسیون، آبمیوه آماده و بسته بندی می‌شود.
آبمیوه‎‌ها به دو روش پر کردن داغ و آسپتیک بسته‌بندی می‌شوند.
استفاده از روش آسپتیک می‌تواند مواد مغذی آبمیوه را به میزا ن بیشتری نسبت به روش پر کردن داغ حفظ نماید.
به آبمیوه‌ای صددرصد طبیعی اطلاق می‌شود که فاقد مواد افزودنی و آب باشد و حاصل جداسازی آب میوه از تفاله بر اثر پرس یا فشار دادن به دست آید.

هشدار تغذیه‌ای
اگر پس از خرید آبمیوه متوجه بوی نامطبوع آن شدید (شبیه بوی کپک)، علت آن استفاده واحد تولید کننده از مواد اولیه نامرغوب و یا گذشت تاریخ مصرف آن می‌باشد. از خوردن این گونه محصولات خودداری کنید.
از خرید آبمیوه‌های خارجی که فاقد برچسب فارسی می‌باشند، خودداری کنید. (بسیاری از این نوع آبمیوه‌ها، برای تغلیظ و خوشایند نمودن محصول، حاوی رنگ‌های غیرمجاز و صنعتی و قوام دهنده‌های غیرمجاز هستند.)
به تاریخ تولید و انقضا، شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد حک شده بر روی بسته‌بندی توجه فرمایید.
آبمیوه و فرآورده‌های آن متنوع هستند. آبمیوه صددرصد طبیعی، آبمیوه بازسازی شده، نوشیدنی میوه‌ای، نوشابه‌های میوه‌ای و شربت حاوی درصدی از میوه‌های متنوع هستند.
امید است که با همت ارگان‌های ذی‌ربط، ترتیبی اتخاذ گردد تا میزان محتوی میوه هر محصول، جهت آگاهی به مصرف کننده، بر روی برچسب قید شود.
این نکته علاوه بر آنکه به مصرف کننده آگاهی‌های مفیدی را در مورد خرید ارائه می‌دهد، به نوعی هشدار دهنده نیز می‌باشد که فرد هزینه اضافی برای محصولات بی ارزش‌تر (از نظر تغذیه‌ای) نپردازد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا