1-1 مکانیزاسیون

راه‌کارهای مؤثر و کارساز شرکت‌های خارجی برای همکاری با همتاهای ایرانی

We suggest; effective cooperations for foreign companies to collaborate with Iranian investors in agricultural sektor

98-8-11

دکتر گل‌افرا دبیر انجمن تراکتور و کمباین و مدیر مجله کشاورز:

راه‌کارهای مؤثر و کارساز شرکت‌های خارجی برای همکاری با همتاهای ایرانی

با این روش‌ها در اولویت می‌توان مشکلات انتقال ارز را دور زد و نتایج برد برد را حاصل کرد، که عبارت‌اند از:
1- خدمات مکانیزاسیون کشاورزی از طریق فناوری هوشمند توسط پیمانکاران خارجی و ایرانی که بر اساس تعیین تعرفه‌های قابل‌قبول، نرخ هزینه‌ها به متقاضیان ارائه می‌شوند؛ ازجمله مبارزه با آفات با بهره‌گیری از روش‌های تلفیقی با رعایت تغذیه صحیح گیاه در مزرعه، و رعایت استانداردهای کامل سم‌پاشی برای حفظ کیفیت و سلامت محصول، و آبیاری تحت‌فشار، با دارا بودن تجهیزات مدیریت تهیه گیاه.
2- ایجاد کشت و صنعت‌های هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های مناسب که پس از کسر مبلغ هزینه اجاره‌بها، سود آن نصیب سرمایه‌گذارهای خارجی و شرکای ایرانی آن‌ها می‌شود. در این کشت و صنعت‌ها، کارایی ماشین‌ها و ادوات پیشرفته و نوین و تجهیزات مربوطه، شامل عملیات پس از برداشت و فراوری، کارایی آن‌ها مورد بازدید علاقه‌مندان واقع می‌شود، تا مشابه این طرح‌ها برای متقاضیان در نقاط مختلف ایران به کار گرفته شوند. در همین حال از این کشت و صنعت‌های نمونه، به تعدادی که در قراردادها و تعهدنامه‌های سرمایه‌گذاری قیدشده، به‌عنوان دانشگاه‌های تجربی برای آموزش کاربردی به مهندسان و تکنسین‌های ایرانی، بکار گرفته خواهد شد.
3- کمک به بازسازی و تکمیل پروژه‌های قدیمی صنایع تبدیلی و غذایی ایران و هوشمندسازی آن‌ها، به نحوی که محصولات تولیدی به‌عنوان زمینه‌ساز تولید غذای مطمئن قابل تضمین باشند.
4- تخصیص اعتبارات ارزی به کارخانه‌داران، صنعتگران ایرانی و تولیدکننده ماشین‌ها و ادوات کشاورزی، برای تأمین نیازهای کشاورزی و صادرات آن‌ها، با همکاری شرکت‌های خارجی.
5- فروش مواد اولیه تهیه خاک پوششی برای تولید قارچ و دیگر محصولات باغبانی.
6- آموزش و تأمین عوامل و نهادهای ویژه تولید محصولات ارگانیک، که می‌تواند با تولید میوه و سبزی‌ها آغاز شده، و متعاقباً به دیگر محصولات زراعی، باغی و پروتئینی تسری پیدا کند.
7- طراحی و تأمین ابزار و تجهیزات آزمون انواع ماشین‌ها و ادوات کشاورزی و نیز تجهیزات مربوط به صنایع تبدیلی و غذایی، به‌ویژه آنهایی که امکاناتشان در ایران وجود ندارد.
8- شناسایی کلیه تراکتورها، کمباین‌ها و تجهیزاتی که در 20 سال گذشته به طرف‌های مولد در مزارع و کارخانه‌ها فروخته ‌شده و خدمات آن‌ها مختل گردیده و تأمین قطعات یدکی پرمصرف که می‌تواند به راه‌اندازی مجدد آن‌ها کمک کند. همچنین با ایجاد انبارهای هوشمند که بتواند سرمایه‌گذار را نیز از نظر سودآوری انگیزه‌سازی کند.
9- تأمین تجهیزات درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات باغی ایران؛ به نوعی که بتوان انواع مرغوب و بازارپسند حداقل 15 محصول میوه و تره‌بار را برای صادرات آماده‌سازی کند.
10- تأمین ماشین‌ها و تجهیزات ترابری داخلی و مختص حمل‌ونقل محصولات صادراتی با تجهیزات دیجیتال سردسازی و گرم‌سازی محصولات که با حداقل ضایعات مواجه باشند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا