1-8 کشاورزی حفاظتی

ذخیره‌سازی آب در خاک اسفنجی باید در دستورکار کشاورز قرار داشته باشد

97-3-2

پیشینه شرکت
یک شرکت خانوادگی قدیمی از سال0871 شروع به‌کار کرده و در سال6391 به شهر الپین تغییرمکان داده است. از شرکت‌ هاسیا بذرهایی در مزارع ایران وجود دارند. در سال5002، کار این مجموعه توسعه یافت.
در سال9002 توسعه بدوی در قسمت گشایش ادامه یافت.
در سال0102 اولین نمایندگی در روسیه افتتاح شد.
در سال2102 اولین نمایندگی در کشور هند شروع به کار کرد.
در سال4102 در کشور چین نیز شعبه این شرکت پا گرفت.
در سال5102 تغییر مکان به محل جدید انتقال یافت.
در سال6102 در قسمت دیگری در آلمان فعالیت‌ها را توسعه داد، سهم کمتر از 77درصد از تولید محصولات خود را به صادرات تخصیص داده است.
اصلاح خاک
باید به خاک بستر بذر اهمیت لازم را اعطا کرد تا بتواند آب را به میزان لازم در خود ذخیره کند و گیاه بتواند به‌راحتی آن را جذب کرده، خاک باید بتواند آب بارندگی را در خود ذخیره کند. تهیه بستر مناسب موردنیاز گیاه از اهداف یک کشاورز مدیر و دوراندیش است. علاوه‌بر سطح بالای خاک،‌ باید لایه‌های زیرین نیز آماده بهره‌برداری برای ریشه‌های گیاه باشند.
شرایط ویژه ایجاد این فضا آن است که خلل و فرج خاک یکسان دارای هوا،‌ آب و خاک باشند و سخت لایه‌هایش که باعث عدم نفوذ ریشه گیاه می‌شوند، باید برطرف شوند.
مسلماً پس از برداشت، دانه‌هایی بر جای می‌مانند که رقیب محصول بعدی می‌شوند، ضمن آنکه علف‌های هرز نیز باید به‌عنوان رقیب محصول اصلی برطرف شده و مواد مغذی هرچه بیشتر نصیب محصول اصلی شوند. به هر حال، عوامل کارساز با رعایت شرایط محیطی قبل از کشت باید آماده شوند؛ زیرا در هر منطقه سیستم خاک‌ورزی متفاوتی وجود دارد که می‌تواند با خاک‌ورزی مقدماتی یا بدون خاک‌ورزی صورت گیرد که بقایای گیاهی نیز در این سیستم باید مدیریت شوند.
سیستم کم‌خاک‌ورز، می‌تواند بقایا را در سطوح اولیه و سیستم‌های عمیق‌تر دفن می‌کند که در شرایط اروپا کاربرد دارد. در کاربرد گاوآهن، روش آماده‌سازی بستر بذر کاملاً ‌یا بدون خاک‌ورزی فرق می‌کند. دسته‌بندی‌های خاک‌ورزی کم‌خاک‌ورزی و تمام‌خاک‌ورزی که در آن گاوآهن‌ها و دیسک‌ها نقش‌آفرین هستند که برحسب نوع اقلیم، خاک و مقدار آب متفاوت است.
استفاده از هر سیستم معایب و امتیازاتی دارد که عملکرد بالا و ذخیره‌سازی انرژی و هزینه‌های کمتر از آن جمله‌اند.
بی و کم‌خاک‌ورزی
تراکتور در بی‌خاک‌ورزی انرژی کمتری را مصرف می‌کند و از معایب کم‌خاک‌ورزی آن است که تراکم و عملکرد مزرعه یکسان نباشد و اگر خاک سخت باشد، مزرعه نمی‌تواند کاملاً جواب دهد، بااین‌حال در این سیستم، ذخیره‌سازی آب در خاک افزایش می‌یابد که در عمق 10 یا 15 سانتی‌متر و کمتر یا بیشتر، شرایط فرق می‌کند که لازم است برای ذخیره‌سازی بیشتر آب در خاک، عمق اسفنجی خاک تا 80سانتی‌متری عمق خاک گسترش یابد.
از مشکلات دیگر این سیستم، بسته به شرایط محیطی، اگر خاک خیس باشد، نمی‌توان به‌سادگی از ادوات مربوطه استفاده کرد. خاک‌ورزی نوآوری مختص مناطقی است که در مصرف نهاده یا بستر صرفه‌جویی می‌شود، ولی فقط در کشت‌های ردیفی می‌توان از آن استفاده کرد. در زمانی‌که مشکل علف‌های هرز را داریم، بهتر است که از بقایا استفاده کرده و آنها را زیر خاک دفن کنیم. با استفاده از گاوآهن، مصرف انرژی افزایش می‌یابد که کشاورزان باید این معادله را برای استفاده از سایر ادوات خود حل و فصل کنند.
عواملی مانند کشت حفاظتی و آماده‌سازی مناسب بستر، می‌تواند بهره‌وری را افزایش می‌دهد و با تغییر اقلیم نمی‌توان خلاف جهت حرکت کرد، ضمن آنکه در عوامل برداشت نیز باید زمان و نوع فناوری را در نظر گرفت.
البته شرایط شرح داده‌شده در آلمان ممکن است با شرایط ایران متفاوت باشد، ولی می‌توان از این امکانات بهره گرفت. قدر مسلم در شرایط آب‌وهوایی متفاوت نمی‌توان تأثیرگذاری زیادی داشت، ولی در بهره‌گیری از آبیاری تحت‌فشار،‌ این سازگاری بیشتر امکان‌پذیر است. خاک‌ورزی در زمینه آماده‌سازی بستر، اهمیت زیادی برای کاشت موفق دارد. برای ایجاد بستر مناسب باید کاپیلارهای خاک را حفظ کرد که با این روش، می‌توان از رشد علف‌های هرز و شست‌وشوی خاک نیز جلوگیری کرده که تأثیر نرم‌کردن خاک و یکنواختی خاک مزرعه می‌تواند رشد مکانیکی علف‌های هرز را کنترل کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا