تحلیل ها

انتظارات از وزیر بهداشت و درمان که می‌توانست چه نکاتی را از این همایش فراگیرد آگاهی‌رسانی به مصرف‌کننده نقش‌آفرین بر کیفیت و قیمت واقعی غذا

Consumer awareness leads to determine quality and sales price of food

99-2-4

به عقیده اهل فن نه این وزیر و نه وزیران قبلی ما هیچ کدام درک نکردند که پیشگیری می‌تواند از بسیاری درمان‌های گران‌قیمت پیشی بگیرد تا برای یک جراحی کوچک یک ساعته، حدود 40 میلیون تومان در فلان بیمارستان خصوصی، دردمند نگران را سرکیسه نکنند. وزیر بهداشت و درمان باید بداند که اکثر بیماری‌ها، از مواد اولیه ناشناخته برای تولید غذاهای آلوده
نشأت می‌گیرد.
باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی بی‌حساب و آلودگی‌های ناشی از آن، از جمله نیترات، کادمیوم، سرب و سایر فلزات سنگین از یک سو و کمبود مواد معدنی در محصولات زراعی به دلیل آلکالی بودن آب و خاک و عدم توانایی جذب این مواد توسط ریشه از سوی دیگر، ناتوانی‌ها در مصرف‌کنندگان مواد غذایی را در مقابل بیماری‌ها کاهش داده است.
در آخرین تحقیقات بین‌المللی مشخص شده است، اگر در یک زمین زراعی که در آن فلز «کادمیوم» وجود داشته باشد، به علت جذب سریع آن توسط کرفس و اسفناج، به شدت موجبات سرطان‌زایی را فراهم می‌کند. از طرفی نیترات‌ها که به‌خاطر مصرف بی‌رویه ازت در خاک مزارع صورت می‌گیرد، پس از مصرف آن در مواد غذایی، در معده به «نیتروزامین» که نوعی توکسین به حساب می‌آید، موجبات سرطان‌زایی را تشدید می‌کند.
البته به این آلودگی‌ها باید مقدار سلول‌های آلوده در شیرهای تولیدی تا ۵۰ میلیون در میلی‌لیتر، هیستامین را در تن ماهی، توکسین‌ها از جمله آفلاتوکسین در پسته، ذرت، کنجد و محصولات مشابه را نیز اضافه کرد.
توضیح آنکه این آلودگی‌ها جملگی فقط مختص محصولات تولید داخل نیستند، بلکه انواع وارداتی از جمله روغن، سویا، ذرت، برنج و امثالهم را که امروز در دریای عمان و خلیج‌فارس در کنار اسکله‌ها در نوبت تخلیه قرار دارند یا در فروشگاه‌های محصولات با منشأ تراریخته فروخته می‌شوند را نیز
دربر می‌گیرند.
تجار منفعت‌طلب این محصولات را برای مصرف، بی‌خطر می‌دانند، ولی اهل فن محصولات تراریخته را یک بار برای دستکاری ژن‌ها و یک بار هم به واسطه مبارزه با سموم «گلی فوسیت» یا «راندآپ»، سرطان‌زا به شمار می‌آورند.
وزارت بهداشت و درمان نکوهش می‌شود که طی سال‌های گذشته، مصرف‌کننده را برای خرید مایحتاج غذایی به میزان کافی آگاه و ارشاد نکرده است تا غذای مطمئن را برای دریافت اسیدهای آمینه ضروری خریداری کنند، هر چند اکثریت مصرف‌کنندگان به خاطر قدرت خرید اندک، حتی یک یا دو بار در ماه گوشت قرمز و ماهی دریافت نمی‌کنند.
مجله کشاورز بارها در همایش‌ها، جلسات تخصصی و نیز در کوچه و بازار به طور اتفاقی از یکصد نفر از مصرف‌کننده‌ها درباره کیفیت‌ها و قیمت‌ها پرس و جو کرده و دریافته است که بیش از ۹۰ درصد آنها از ویژگی‌های غذای مطمئن از نظر سلامتی و قیمت‌ها بی‌اطلاع بوده‌اند و متأسفانه این وزارتخانه بر اساس قرائن و شواهد، نه تنها هیچ تلاشی در این خصوص نکرده، بلکه برای آگاهی، حتی هیچ مقام مسئولی، واکنشی در قبال دعوت از وزیر بهداشت و درمان و معاونان ایشان به خرج نداده، ضمن آنکه عدم نظارت مجلس نیز در این ناآگاهی‌ها و عدم اجرای تمهیدات مناسب، نقش و دخالت داشته است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا